Gazzal megyek

Dízel-gáz (DG)
 

Egyelőre még sokaknak újként hat a dízel-gáz szóösszetétel, ami valamelyest érthető is, hiszen viszonylag új technológiáról van szó (Magyarországon). Ha most ön is felkapta a fejét, akkor itt az ideje, hogy megismerkedjen közelebbről is ezzel a perspektivikus és innovatívnak számító szisztémával.

Bevezetés
Kezdjük ott, hogy amennyiben egy jármű csak dízel üzemanyagot használ, akkor a motor a dízel üzemanyag kb. 75-85%-át égeti el. A hozzáadott gáznak köszönhetően a tökéletesebb égés miatt viszont már a dízel üzemanyag kb. 95-99%-át elégeti, így napjaink egyik legfontosabb környezetszennyezési problémája a szállópor nagy része eltűnik. A csaknem tökéletes égés folytán a lerakódás is csekély lesz az égéstérben, ez végső soron a tisztább kenőolajjal észlelhető és mérhető le az olajcserék alkalmával. Emissziós oldalról vizsgálva a változást, az elégetlen szénrészecskék (korom) száma drasztikusan csökken, így azok az utóégető katalizátort sem terhelik olyan mértékben, mint előtte, tehát a katalizátor élettartama megnő. Mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú, szemben dízel olajjal – mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára –, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajat. A gáz halmazállapotú hajtóanyagok tökéletesen elkeverhetők a motorba jutó levegővel. A legjelentősebb előnyük abban van, hogy egyszerű szénhidrogén vegyületeket tartalmaznak, nem úgy, mint a hagyományos üzemanyagok. A gáz üzemanyag kevesebb szilárd részecskét és szennyező anyagot tartalmaz mit a hagyományos üzemanyagok.

Dízel-gáz motorok működése
Az átalakítás során a járműben kiépítenek egy új, önálló, független, különálló gázrendszert, ami nem érinti a motort és a hozzá kapcsolódó eredeti gyári vezérléseket. Szükség van gáz tárolására alkalmas tartályra, a hozzá kapcsolódó vezérlésre/központi agyara (ECU) és az ezek kiszolgálásához tartozó vezetékrendszere, fúvókára, valamint egyéb kiegészítő eszközökre, szerelékekre.
A rendszer működésének alapja
Egy vagy több befecskendező szelep segítségével gázhalmazállapotú LPG gázt injektálnak a szívótorokba egy kalibrált furaton, fúvókán keresztül. Ez azt jelenti, hogy a jármű egyidejűleg kétféle üzemanyagot használ. Ez által hatékonyabb a motor működése, azaz nő a hatásfok, csökken a dízel üzemanyag-fogyasztás és a költség. A kettős üzemanyagrendszer nem módosítja a motor, vagy más emissziós rendszerek működését. Valójában gáz-levegő elegy jut a motorba, ahol a dízel üzemanyaggal együtt kb. 95-99%-os hatásfokkal ég el.
Az jármű indítása minden esetben dízel üzemben történik, majd ha a motor – és ez által a jármű – elindul, a kapcsoló pedig vegyes üzemmód-állásban van, a gáz ECU ellenőrzi a gáz-befecskendezés elindításához szükséges feltételeket, és amennyiben minden paraméter megfelel, "zöld utat" ad a gáznak. A gázelektronika (ECU) kiszámítja azt a szükséges pillanatnyi aktuális gázmennyiséget, melyet a rendszer a szívótorokba is juttat a beállított paraméterektől függően. A befecskendezett gáz mennyiségét akár menet közben is lehet változtatni. Nincs gázadalékolás alapjáraton, teljes terhelésen, illetve motorfék üzemben. A rendszer egy gombnyomással egyszerűen ki- és bekapcsolható a járművezető által, de saját magától is visszaáll dízel üzemre, ha a gázrendszer valamiért nem áll rendelkezésre. Abban az esetben, ha a jármű tartályából kifogy a gáz, teljesítmény csökkenés érzékelhető a dízeladagolás változatlanul hagyása mellett, mert a motor már csak dízel üzemben jár. Az átalakítás lényege, hogy motorikus változtatásra nincs szükség még elektronika szintjén sem, illetve az eredeti állapot könnyedén visszaállítható. A rendszer működése a gépjármű eredeti vezérléstől nem függ, az új (hozzá adott) vezérlőrendszer előre beállított gyári értékekkel van ellátva, melyek utólag (szoftveresen) igény szerint változtathatók.

Kézenfekvő választás
1. Felsőkategóriás személyautók
2. Kisteherautók/furgonok, melyek tömege 3,5 tonna alatti
3. Kamionok, melyek tömege 3,5 tonna fölött
4. Buszok
5. Mezőgazdasági gépek
6. Vasúti dízel mozdonyok motorjai
7. Vízi járművek dízel motorjai
8. Egyéb dízel motorok

Biodízel-gáz
Igen, ez a kategória is létezik. Előnye nem merül ki pusztán a gazdaságosságban, ennél sokkal fontosabbak a környezetvédelmi és nemzetgazdasági előnyei. Nem beszélve a fenntartható fejlődésről, és arról, hogy a biodízel-LPG a motorikus hajtóanyagok jelenlegi monopóliumát vezető petroldízeltől eltérő, de a dízelmotorokat ugyanúgy hajtó üzemanyag a jövő egyik komoly alternatívája lehet. A két hajtóanyag ugyanis használata során nagyon jól kiegészíti egymást és hasonló teljesítményre képes, mint a petroldízel.

Gyakran ismételt kérdések (GyIK)
A motor kizárólag LPG-vel működik?

Nem, a motor dízel üzemanyaggal működik, gázt csak az égés tökéletesítésére adnak hozzá.
Hogyan csatlakozik a gázrendszer a motorhoz?
Pl. a  turbó után gázfúvóka segítségével gázt vezetnek a motorba, melyet a központi gázegység (ECU) vezérel.
Hogyan hat a dízel-gáz rendszer a motorra?
A tisztább égés miatt a gyári olajcsere periódusok betartásával tovább futnak jobb minőségű olajban az alkatrészek. A gáz halmazállapotú hajtóanyag tökéletesen elkeveredik a motorba jutó levegővel. Előnye abban rejlik, hogy egyszerű szénhidrogén vegyületeket tartalmaz, nem úgy, mint a hagyományos üzemanyagok. A gáz üzemanyag kevesebb szilárd részecskét és szennyező anyagot tartalmaz, mint a hagyományos üzemanyagok. Mivel a beinjektált gáz-üzemanyag tökéletes égést eredményez, nő a motor teljesítménye és csökken a korom kibocsátása.
Mennyi időt vesz igénybe a gépjármű átalakítása?
Általában egy-két munkanap alatt elkészül a dízel-gáz szerelés és az ehhez kapcsolódó adminisztratív munka.
Hogyan zajlik a dízel-gáz üzemű gépjármű hivatali eljárása, bejegyzése a forgalmiba?
Átalakítási engedély készül a gépjárműre a gázbeszerelésről, és ez alapján a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (dízel-gáz vegyes üzem) vizsgáztatják le. Amennyiben sorozat-átalakítási engedéllyel történik a szerelés és érvényes műszaki vizsgával rendelkezik a gépjármű, akkor a Közlekedési Felügyelet nevében a szerelőműhely kiállítja azt a Műszaki adatlapot, melynek birtokában a területileg illetékes okmányiroda bevezeti a forgalmi engedélybe a jármű megváltozott üzemmódját. Ha egyedi átalakítási engedéllyel történik az átalakítás, minden esetben műszaki vizsgára kell bocsátani a járművet.
Igaz-e, hogy az LPG oktánszáma 100 felett van?
Az LPG oktánszáma általában 95 és 105 között változhat attól függően, hogy mennyi propánt és butánt valamint adalék és szennyező anyagot tartalmaz. Magyarországon a gázforgalmazók által árusított LPG oktánszáma 95-98 körül alakul. Az LPG tüzelőanyagok nagyon jó kopogásállóak a magas oktánszámból kifolyólag (propán: 111, bután: 102).
Mekkora LPG-tartályra van szükség?
Általában 100 literes tartályt használnak kamionokhoz és 45 literes pótkerék-tartályt kisteherautókhoz (furgonokhoz), de a tartályméret pl. attól is függ, hogy az adott gépjárművet belföldi vagy nemzetközi fuvarozásra használják-e. Gáz üzemanyag-tartályok többféle méretben és alakban készülnek, cél, hogy minden esetben a lehető legkedvezőbb méretű tartály legyen felszerelve a megfelelő helyre. Szabályok szerint egyébként az új gáz üzemanyag-tartályt úgy kell körbe borítani, hogy a védőréteg megvédje azt az esetleges fizikai behatásoktól.
Hivatalosan lehet-e használni a kettős dízel-gáz rendszert Magyarországon?
Igen.
Mi történik abban az esetben, ha elfogy a gáz üzemanyag?
A gázrendszer automatikusan visszakapcsol eredeti dízel üzemanyagra, miközben egy sípoló hanggal hívja fel a sofőr figyelmét az átváltásra.
Mi történik, ha meghibásodás lép fel a gázrendszerben?
Bármilyen meghibásodása esetén a gázrendszer azonnal lekapcsolja a gázüzemet. Ezt követően a gépjárművet szakszervizbe kell vinni.
Melegszik-e a motor a rendszer működése közben?
Nem. A motor teljesítménye növekszik, ezért nem kell túlterhelten/forszírozottan dolgoznia, így a motor nem melegszik (túl). Ráadásul a kipufogógáz hőmérséklete is csökken, mivel kevesebb el nem égett üzemanyag jut a kipufogórendszerbe.
ADR autó Euro4-es besorolású motorral. Megoldható az átalakítás?
Igen. A legnehezebb és legbonyolultabb körülmény ami teherautóknál előfordulhat, de több papírmunka és nagyobb műszaki tartalom révén, valamint minimális többlet költséggel kivitelezhető az átalakítás.

Amit még mindenképpen tudni kell
- A motor nem működik kizárólag gáz üzemanyaggal. Vagy dízel üzemanyag meghajtással, vagy vegyes üzemben működik az átalakítás után.
- A részecske kibocsátás gyakorlatilag megszűnik dízel-gáz üzemben, mert a képződő korom a gáz hatására még a motortérben elég.
- A tökéletesebb égés következtében a motor járása csendesebbé válik.
- Az átalakításhoz általában a dízel üzemanyag-tartály térfogata 1/3 részének megfelelő méretű gáztartályra van szükség.
- A tankolás hagyományos LPG-/CNG-kutaknál történik.
- Bármilyen dízel motor mellé beszerelhető a gázüzem, kezdve a bowdenes kialakítástól egészen a commonrail rendszerekig, vagy az Euro IV-ig. Euro IV-től felfelé a fejlesztés folyamatos.
- A motor teljesítménye megnő. Ez a gyakorlatban úgy érzékelhető, hogy „nem kell akkora gázt nyomni”, a jármű könnyedebben viszi a terhet.

Vegyes üzemmel elérhető eredmények számokban
- A dízel üzemanyag-fogyasztás 10-20 %-kal csökken.
- A kipufogógáz-kibocsátás csökken az üvegházhatást okozó gázok 40-70 %-ával.
- A motor teljesítménye kb. 10-30 %-kal megnő.
- A CO2 (szén-dioxid) kibocsátás kb. 12 %-kal csökken.
- Az opacitás (fekete-füst) kb. 70 %-kal csökken.
- Az NO (nitrogén-oxid) kibocsátás kb. 30 %-kal csökken.

Megtérülési kalkulátor*
Kattintson ide!
* a megtérülési kalkulátor használata során csak erősen tájékoztató jellegű adatokhoz juthatnak, mivel a dízel gépjárművek motorjainak hengerűrtalma, teljesítménye és a járművek tömege, igénybevétele igen nagy különbözőséget mutat!

Garancia
1-2 év között, ami egyedileg változhat.

Felhasznált irodalom: Diesel-Gáz Motor; gazdiesel.hu

Végül pedig had ajánljam a Pro Energia Alapítvány 2010-es keltezésű "A földgázüzemű közlekedés hatékonyságáról, lehetőségeiről szóló átfogó elemző tanulmány"-át, mely a földgáz mellett minden szóba jöhető alternatív tüzelőanyagra kitér: kattintson ide!

 

Olvasson tovább:
 

Ugrás az oldal tetejére