Gazzal megyek

Ötvöztük a gázautózást a telekocsi-rendszerrel (összefoglaló)
 

Két hét telt el témabeli cikksorozatunk óta, ám csak most, jelen írással zárjuk le telekocsis projektünket. Igyekeztünk még néhány érdekességet összeszedni, illetve a rendelkezésünkre álló rengeteg fotóból jó néhányat megmutatni.

Aki előző (1. nap, 2. nap, 3. nap) cikkeinket nem olvasta, annak pár szóban összefoglaljuk a projekt lényegét (aki olvasta, nyugodtan ugorja át ezt a bekezdést). Gondoltunk egyet és megkerestük az OSZKAR.COM telekocsi oldal üzemeltetőit, hogy népszerűsítsük kölcsönösen weboldalainkat. Mivel nyitott fülekre talált ötletünk, gyorsan leszerveztünk mindent. A lényeg: gázos autót indítottunk telekocsi járatként és csak az 1 főre jutó útiköltséget kellett kifizetniük az utasoknak. Pécsről Bp.-en át Győrbe, onnét ugyancsak a Fővároson át Miskolcra, végül vissza  – ki nem találnák, igen, újra Bp.-en keresztül – Pécsre.

Az indulási helyszínek (töltőállomások) leszervezése volt a legnehezebb. Akadt olyan kút, melynek tulajdonosa nagyon szívesen látott volna bennünket, de végül az utolsó pillanatban a marketingeseken megbukott a dolog. Aztán bajban voltunk a támogatókkal is, mert ígéreteket ugyan már 3-4 héttel az indulás előtt kaptunk, aztán az utolsó pillanatban mindenki visszalépett. Végeredményben önköltséges lett a buli... A győri helyszín leszervezésében nyújtott segítségéért külön köszönet Csanak kollégának!

Fotókat ígértünk, ideje hát megnyitni a sort. Mivel mással kezdhetnénk, mint az autó matricázásával. A ragasztott felület volumene a támogatók elmaradásával a felére zsugorodott, de azért így is maradt néhány meghatározó Halloween jegy.

Gábor, bűvészkedés közben

Érdekes szakma a dekoros, nagy odafigyelést és precizitást igényel, a kreativitás pedig alapfeltétel. Először az egyszerűbb, körbevágott elemek kerültek fel az autóra.

A meleg fólia lényegesen könnyebben alakítható

Aztán következett a macerásabb rész, de Géza személyében segítség ékezett, így azért haladós volt a dolog. A fólia alá vizet permeteztek a könnyebb kezelhetőség érdekében.

Nem volt egyszerű, de megoldották a srácok. Láthatóan nem az első, de nem is a második ilyen munkájuk volt

Mind e közben mit csinál otthon egy jó feleség? Halloween alkalmából mézeskalácsot süt. 97 db (!) készült. Az út során mind elfogyott. :)

A szellem alakú figurákra marcipán is jutott

Visszatérve az autó matricázására. Mikor leadtuk a rendelést, az autógáz ára jellemzően 210 Ft volt. Mire felkerült a matrica, már inkább 220 volt, az a 210.

210 Ft-ért elvétve még ma is lehet LPG-t tankolni, de átlagban már 220 Ft fölött van picivel

Jópofa dolog ez a telekocsizás! Ezt a megállapítást akár a záró bekezdésre is tartogathattuk volna, de nekünk már jókora tapasztalatunk volt (közel 30 elszállított utas, köztük több visszatérővel) — izgatottan vártuk első Hallowen-utasainkat. Korábbi útjaink alkalmával nem egy esetben bebizonyosodott, hogy milyen "kis" országban is élünk. Nem volt ez másként most sem, hamar megtaláltuk az utasainkhoz vezető baráti kapcsolatokat.

Adrienn (hátul) és barátnője is egyik ismerősünk, családtagunk kollégája :-)

A telekocsizás azért nagyon jó, mert lehet ismerkedni, jókat beszélgetni, mind e mellett pedig jóval gyorsabb, olcsóbb, kulturáltabb utazási forma annál, mint amit a Volán, vagy a MÁV kínál. Mondom ezt annak ellenére, hogy Pécsről másfél óra alatt elértük Budapest határát, ám onnét csak ugyanannyi idő alatt sikerült a Keleti pályaudvart. 

A dugózás a telekocsit sem kíméli, ám számunkra pozitív hozadéka is volt. Rengetegen látták a reklámot

Az OSZKAR.COM telekocsi rendszert úgy alakították ki, hogy véleményt is alkothatnak egymásról az utasok és a sofőrök. A felhasználó adatlapján aztán minden egyes kapott vélemény megtalálható (nyilvános), és ez nagyban megkönnyíti az utas- vagy éppen a sofőrválasztást. Ott tartottunk, hogy dugó. Igen. Ezzel egy-egy ügyes sofőr, aki úgy ismeri az adott várost, mint a tenyerét meg tud birkózni. Nekünk nem sikerült. Budán rövid idő alatt három baleset történt — a hosszú hétvége előtti pénteken ráadásul felbolydult a Főváros. Másfél óra késéssel érkeztünk a Keletihez, s amíg araszolgattunk, leendő utasainkkal folyamatos telefon kapcsolatban voltunk.

A terv szerinti 18 óra helyett 20 órakor érkeztünk Győrbe

Katalin utólag így értékelte az utazást: "Fantasztikus utazás. A 1,5 órás késést a szellemes és denevéres mézeskalácsok rögtön elfeledtették. :)" Ha már értékelés, akkor hadd osszunk meg néhány továbbit is:
- Petra (Miskolc-Bp.): "Nagyon olcsó volt. Annyira, hogy biztosan reklámozni fogom a leendő sofőrjeimnek a gázautó-csodát :)"
- Szilvia (Bp.-Miskolc): "Életem első Oszkáros utazása volt, és hála a sofőrnek, az autónak és többi utastársamnak, a lehető legpozitívabb élménnyel lettem gazdagabb."
- Balázs (Bp.-Győr): "Már 2 éve használom az Oszkárt. Eddig ez volt a legjobb utazásom. Arról nem is beszélve, hogy a gázhajtásnak köszönhetően NEGYED ANNYIBA KERÜLT AZ ÚT, mint egyébként szokott! "

Győr belvárosában szálltunk meg, igazán kellemes hely volt. Az 1. nap történéseiről hajnal fél 3-ra készült el cikkünk. Kimerítő nap volt...

A hotelszoba egyik sarkában készült el 1. napi beszámolónk

A késői fekvést korai ébredés követte. Első dolgunk volt elkocsikázni a GDF SEUZ telephelyére. Nemhogy embert, de még egy kutyát, macskát sem láttunk.

Hétvégén megáll az élet. Legalább is CNG-t tankolni nem lehet

A GDF honlapján megtaláltuk a nyitva tartást. H-P: 6-14 óra között. Elég szűkös a dolog, de vélhetően nincs is annyi CNG-s autó, ami indokolná a nyitvatartási idő meghosszabbítását.

Előjött belőlünk a fotós

Időnként csekkoltuk weboldalunk látogatottságát és már az első nap közel háromszor annyian klikkeltek ránk, mint egyébként.

Rengeteg új regisztráció történt

Adtunk ki sajtóközleményt, illetve különböző internetes fórumokon hirdettük járatunkat. Az autó feltűnő maszkolása is hozzájárult a látogatószám megnövekedéséhez — sokan megnézték.

Mi az a telekocsi? Mi az a gázautó? Hogy kerül ide az a tök?

Győrött egy Mobil Petrol kútra mentünk ki a gázos autóval. A pécsi gyér érdeklődéssel szemben itt bizony nem pihenhettünk, folyamatos volt a "támadás". A "nagy dumás" :) Béla nyitotta a sort egy CNG-s VW Caddy-vel.

Béla folyamatosan a legolcsóbb közlekedési módot keresi. Most CNG-vel jár, és nagyon bejön neki

Érdekes volt, hogy a gyári CNG-szetthez tartozó, alvázba applikált tartályok burkolata milyen közel került a földhöz. Ugyan nem mértük le, de 15 cm-nél biztosan nem volt több hely a térkő és az autó alja között — cserében viszont teljes értékű a csomagtartó. 

Egy mélyebb kátyú, vagy egy magasabb fekvőrendőr már gondot okozhat

Tamás, a HírTV győri hírvadásza a semmiből bukkant fel. Éppen a magas üzemanyag-árak kapcsán készített tudósítást, így kapóra jöttünk számára. Rengeteg kérdése volt, ígért egy interjút is, de a telekocsi nem várhatott tovább, közelgett az indulási időpont...

A kameraman nem volt jelen, mire odaért volna, nekünk már késő volt

Arra volt már csak időnk, hogy megnézzük Csanak kolléga CNG-s Peugeot Partnerét és ismerősének LPG-s E osztályos Mercedesét.

33.000 problémamentes gázos km egy Landi szettel

Mikor kitaláltuk a telekocsi útvonalát, tartottunk a Bp.-Győr, illetve Győr-Bp. útvonalaktól. Ugyan népszerű úti célokról van szó, de a két város viszonylagos közelségéből (kb. 130 km) fakadóan nem volt sok utas hirdetés — mert, hogy ilyen is létezik. Félelmünk sajnos beigazolódott, Győrből csak mi, azaz a sofőr és segítője startoltunk el Bp. irányába. Így sem telt eseménytelenül az út, az autópályáról megcsodálhattuk a Győr melletti szélerőmű-parkot.

Egy ideig számoltuk a szélkerekeket, aztán feladtuk. Több tucat dolgozik, ha kedvező a széljárás

Az előző napi dugók megszűntek, így könnyedén hatoltunk át a Fővároson. Barátságos új utasainkkal beszélgetésbe elegyedtünk, és máris Miskolcon találtuk magunkat. Hajnalig újfent cikkírás, majd rövid szunya. Halloween járatunk utolsó napját Miskolcon, a Vologda úton, egy kagylós kútról indultunk. Indulás előtt bő három órán át vártuk az érdeklődőket, illetve igyekeztünk az autógázt tankoló autósokkal felvenni a kapcsolatot. Azt azért megfigyeltük, hogy Észak-keleten az LPG ára az országos átlagárhoz viszonyítva kb. 10 Ft-tal drágább volt.

Miskolcon és környékén ennyi, vagy még drágább az autógáz

No már most ebből a drága gázból szipkázik 16-17 liter a háromezres, 6 hengeres Pajero. A tulajdonosa elmondta, hogy több mint 10 éve használ LPG-s autókat. Nem igazán érti azokat, akik még csak fontolóra sem veszik az autógáz lehetőségét.

Benzinből 15, autógázból 16-17 litert kér 100 km-en

Nem hagyhattuk ki összefoglalónkból az alábbi fotót, melyen egy gyönyörű állapotban lévő OT-s rendszámú Ford Taurus látható. Jogosan merülhet fel férfitársainkban az a kérdés, hogy manapság miért nem tudnak hasonló, autó formájú autókat készíteni a gyártók.

Egyszerű, letisztult forma

Alaposan körbejártuk a Fordot, illetve próbáltuk megválaszolni az érdeklődők kérdéseit. Pécshez hasonlóan Miskolcon sem volt nagy nyüzsi, de ennek ellenére hatásos volt ottlétünk, ugyanis a töltőállomás vezetőjének köszönhetően olyan helyre tudtunk gázos autónkkal beállni, hogy az épp hagyományos üzemanyagot tankolók jól láthassák a rajta lévő matricákat.

Jegyzetelni valónk is akadt

Minden esetben a telekocsi indulási helyszínéül szolgáló töltőállomáson tankoltunk. Miskolcon volt olyan rendes a töltést végző munkatárs, hogy visszatette nekünk egy fotó erejéig a pisztolyt. Így tudtuk "lekapni" az LPG-permetet.

Óvatlan esetben sérülést is okozhat a kilövellő gázpermet, mely egyébként szemvillanás alatt elillan. Közben hőt von el környezetétől

Nagy várakozással vettük tele töltött tankú telekocsinkkal utunkat Bp. irányába, ugyanis feltett szándékunk volt betérni a Kőbányai úti MOL töltőállomásra. Október végétől itt CNG-t árulnak, ám egy dologgal azóta sem sikerült megbarátkozniuk a gázautósoknak. A győri és szegedi töltőállomáshoz képest itt kb. 50%-kal magasabb az egységár.

Mennyi az annyi? A technika megtréfált bennünket

Beszéltünk a Főgáz CNG Kft. ügyvezetőjével, Bálint Norberttel, aki döntő részt a beruházás magas költségeivel indokolta az autósok által kifogásolt egységárat. Elmondása szerint, ha növekszik majd a forgalom a kúton, engednek az árból. Mi amondók vagyunk, hogy előbb talán engedniük kellene, aztán figyelni a forgalmat. Az olcsóbb ár miatt biztosan többen mennének hozzájuk sűrített földgázt tankolni.

Szegeden és Győrött 1 kg CNG-ért még 250 Ft-ot sem kell fizetniük az autósoknak. Igaz, az ottani kutakon nem tudnak chipset és üdítőt vásárolni

A CNG-kút mustrája után indultunk is Pécsre. Otthon, édes otthon... A szokásos hajnalig tartó cikkírást még egy sorsolás is követte. Igen. A három helyszínen megjelentek között egy-egy Gázzal megyek logóval ellátott galléros, az utasok között pedig OSZKAR.COM reklámpólót sorsoltunk ki. A nyerteseknek gratulálunk, akik közül egyébként már majd’ mindenki hozzá is jutott a pólóhoz.

Gázzal megyek pólót nyertek:
- Zsoltika (Pécs)
- Csanak (Győr)
- Viktor (Miskolc)

OSZKAR.COM pólót nyertek:
- Adri1982 (Pécs-Bp. út)
- tadrienne (Bp.-Miskolc út)
- szetyur (Miskolc-Bp. út)

Ez úton is köszönetet szeretnénk mondani mindenkinek, aki jó szándékkal segítette utunkat!