Gazzal megyek

Tudnivalók járművek CNG-s átalakításáról
 

Az elmúlt időben sokan fordultak a CNG Port Kft-hez olyanok, akik tanácsot, segítséget kérnek a járművük, járműparkjuk, vagy éppen autószerelő műhelyük CNG-sre alakításához. Kérdéseiket megpróbáltuk összegyűjteni, és megkértük Rőczei Norbertet, hogy próbáljon meg ezekre válaszolni:

1. Milyen benzines motorok alakíthatóak át gazdaságosan CNG-s üzemre? Porlasztós, befecskendezős, turbós? 4, 6, 8 hengeres?

A fent említett mindegyik típus gazdaságosan átalakítható CNG-s üzemre. A legjobb hatásfokot a turbós motorok átalakításával érhetjük el. A CNG-s üzemre átszerelt járművek esetében, CNG-s használat alkalmával nagyságrendileg 10%-os teljesítményvesztéssel számolni kell.

2. Van-e Magyarországon példa a dízel-CNG vegyes üzemű járművek használatára?

Egyelőre ilyen járművekről nincs tudomásom, ám a dízel motorok kivétel nélkül alkalmasak dízel-CNG vegyes üzemre. A gázszett gyártók fejlesztései folyamatban vannak, vélhetően kis idő múltán a piacon is elérhetők lesznek a dízel-CNG átalakító berendezések.

3. A dízelmotorok is átalakíthatók tisztán CNG üzeműre?

Igen, átalakíthatók. Ez azonban a dízel üzem végét is jelenti, ugyanis komoly változtatásokra van szükség: dízel üzemanyag-ellátó rendszer kiépítése; gyújtásrendszer és fojtószelep beépítése; bizonyos esetekben a motor hűtőrendszerének megváltoztatása; kompresszió-csökkentés. Ráadásul Magyarországon jelenleg az ilyen típusú átalakításokat a Nemzeti Közlekedési Hatóság nem ismeri el csak típusbizonyítvány elkészítését követően. Mivel az átalakítás és az engedélyeztetés is komoly költséget jelent, egyelőre csak flották esetén van létjogosultsága az ilyen típusú átszereléseknek.

4. Az átalakítás után újra kell vizsgáztatni a CNG-s autót? Van ennek extra költsége a normál vizsgadíjon felül?

Az átalakítást követően abban az esetben nincs szükség újra vizsgáztatásra, amennyiben az típusengedély alapján történt. Míg LPG-s sorozatengedélyből 100 körül, addig CNG-sből maximum egy tucat lehet ma Magyarországon. A vizsgadíj ára nem tér el a benzines/dízel járművekre érvényes áraktól, azonban vizsga előtt mindig szükség van a gázrendszer szemléjére (kb. 5-10.000.- Ft), melyet erre szakosodott műhelyek tudnak elvégezni.

5. Milyen sűrűn kell ismét vizsgáztatni, ellenőriztetni a járművet? Mi a helyzet a CNG tartályokkal?

A tartályok nyomáspróbáztatását 3 évente el kell végeztetni, a gyártástól számított 10. év után. Egyébként a gyártó 20 évig szavatolja a palack biztonságosságát, kivétel a kompozit: 15 év. Valójában ez a próbáztatási ciklus határozza meg a jármű vizsgaciklusát, ugyanis érvényes nyomáspróba-igazolás szükséges a műszaki vizsgához.

6. A motor élettartama változik-e jelentősen a CNG-s üzemtől?

Nincs jelentős befolyással sem pozitív, sem pedig negatív értelemben véve a CNG-s üzem a motor élettartamára. Ezt a több 100.000 km-t futott CNG-s autók alátámasztják.

7. Van-e extra karbantartási igénye a CNG-s járműveknek, amit a tulajdonosnak rendszeresen el kell végeznie?

Gázrendszertől függően természetesen időszakosan (általában 1 év, 20.000 km) szükség van ellenőrzésekre a gázrendszer elemeit illetően. Bizonyos autótípusoknál fokozott figyelmet kell fordítani a kipufogó szelep hézagok állapotára. A CNG-s járművet üzemeltetők sűrűbb gyertyacsere periódusokkal számolhatnak.

8. Az átalakított személygépkocsik csomagteréből minimum hány litert vesz el a CNG-s tartály? Mennyi a minimálisan használható CNG-tank mérete?

A személyautókba javasolt legnagyobb méretű tartály 80-90 liter „veszteséget” okoz a poggyásztérben. Egy ekkora űrtartalmú tartályba kb. 16 kg CNG tölthető, mellyel nagyságrendileg 250-300 km tehető meg egy átlagos lökettérfogatú (1400-2000 cm3) motorral szerelt jármű esetén. Egyedi igényekhez igazodva akár több kisebb tartály is elhelyezhető a csomagtérben.

9. Haszonjárművek (teherautók, szemétszállítók, targoncák, stb.) gázossá (CNG) alakításáról vannak-e már magyarországi tapasztalatok?

Ha a személyszállítást is ide vesszük, a debreceni és szegedi tömegközlekedési vállalatnál alkalmaznak/alkalmaztak ilyen járműveket (konkrétan buszokat). Ez a két társaság közvetlenül, vagy közvetve, bizonyára nagy átalakítási és üzemeltetési tapasztalatokkal bír. A kérdésben felsorolt, kimondott haszongépjárművek tekintetében még nem áll rendelkezésre honi tapasztalat.

10. Ha valaki CNG átalakításba fogna, mint autószerelő, milyen előírásoknak kell megfelelnie? Mik a személyi és műszaki elvárások? Melyik jogszabályok, rendeletek rögzítik ezeket?

Tételezzük fel, hogy rendelkezésre áll egy szerelőműhely. Amennyiben a műhely CNG átalakítással kívánja bővíteni profilját, úgy az 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet 3. számú mellékletében megfogalmazottak közül teljesítenie kell a vonatkozó (13. Gázüzemű gépjárművek gázüzemanyag-ellátó berendezésének javítása) előírásokat. A műhely engedélyeztetése a következők szerint történik: a Területi Műszaki Biztonsági Felügyelet ellenőrzi a műhelyt, s ha mindent megfelelőnek talál, kiadja szakvéleményét. A szakvéleménnyel a Nemzeti Közlekedési Hatóságot kell felkeresni bejelentési kötelezettség okán.

Ami a személyi feltételeket illeti, előírás a gázautó szerelő képesítés (2 év igazolt autószerelői, vagy autóvillamossági gyakorlat), és javasolt minimum érettségi vizsga.

3. számú melléklet az 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelethez (kivonatolt!)

Forrás: CNG Port Kft.