Gazzal megyek

Pancserteszt — Csak okosan a gázpedállal (a lejtő)
 

Bevezető
Ki ne bosszankodna manapság egy-egy tankolás alkalmával az üzemanyagok ára láttán. 2011 januárja óta a benzin literje kb. 85, a gázolajé kb. 90, az autógázé pedig kb. 35 Ft-ot drágult a hazai töltőállomásokon.

Három részes ún. pancserteszt-sorozat segítségével próbáljuk bemutatni, hogy a mai vészterhes időkben miképpen spórolhatunk meg némi aprót. Úgy gondoljuk, hogy e téren a standard vezetéstechnikai gyakorlatokat már-már mindenki ismeri, elsajátította, sőt talán tökélyre is fejlesztette. Ilyenek pl.: megfelelő abroncsnyomás-értékek, felesleges súlyok eltávolítása a járműből, alkalmazkodás a forgalom ritmusához, felesleges gyorsítások nélkülözése, esetenként motorfék üzem használata. Kizárólag megszállottaknak (saját felelősségre): visszapillantó tükrök behajtása, ablaktörlők leszerelése, ültetés, hűtőmaszk és padlómez leburkolása.

A magas üzemanyagárakon kívül volt még más is, ami ihletet jelentett eme cikk megírásához. Több gázautós fórumon is találkozhattunk már azzal a triviálisnak tűnő kérdéssel, miszerint: motorfék üzemben tényleg lezárnak a gázinjektorok? Nos, mi megnéztük, mi is történik abban az esetben, ha nem „rugdossuk” a gázpedált.

Előkészületek
Adott egy modern, hengerenkénti gázinjektoros, Otto-motoros jármű, melyet arra kívánunk felhasználni, hogy igazoljuk, vagy éppenséggel megcáfoljuk a gázinjektorok zárásának vizionált tényét motorfék üzemben. Elöljáróban csak annyit, hogy benzin üzemben motorfékezéskor is forog a motor, de a kerekek forgatják, és üresen fut: csak levegőt szív be, összesűríti, szikrázik egyet, aztán kipufogja — vagyis nincs értékelhető üzemanyag-fogyasztás. Sokan nem tudják azonban, hogy egy bizonyos fordulatszám – típustól függően kb. 1000-1200 1/min – alatt, motorfék üzemben az elektronika bekapcsolja az injektorokat, ergo üzemanyag jut a motorba. Lássuk, mit sikerült összehoznunk „gázos” pancsertesztünkkel, tudván, hogy a gázos computer a benzinestől „lopott” adatok alapján dolgozik…

A teszt: motorfék, kontra üresjárat – a lejtő
A Mecsek dimbes dombos Pécs környéki részén nem túl bonyolult feladat olyan lejtőt találni, ahol nem kell a gázpedálhoz nyúlni ahhoz, hogy elérjünk A-ból B pontba. A 90-es évek előtt szebb napokat is megélt, volt bányászközség, Kővágószőlős környékére esett választásunk.

Ködös kővágószőlősi látkép

Mivel megvolt az útvonal, már csak tele kellett tankolni a gáztartályt, és ügyelni kellett a gyakorlatok kivitelezésénél a pontosságra. Nem véletlen a többes szám, mivel bár pancsertesztre készültünk, azért az egy mérés, nem mérés elvét szem előtt tartottuk.

115 m-es szintkülönbség

Szóval öt-öt alkalommal gurultunk le a lejtőn motorfékkel, majd a nélkül üresben. 2 km-es szakasszal számolva csak azért nem 10-10 km-t tettük meg egy-egy üzemmódban, mert az A pontból való induláskor, minden esetben felgyorsítottunk 75 km/h-ra. B pontot elérve azonnal benzinüzemre váltottunk és felfelé az emelkedőn is benzinnel haladtunk.

Üres fokozat
Felgyorsítást követően csak arra ügyeltünk, hogy egyenletes sebességgel haladjunk utunk során. Ez sikerült is, mindvégig 70-80 km/h között tartottuk a sebességet, amivel átlagban 1 perc 55 másodperc alatt abszolváltuk a 2 km-es távot (ebbe bele értendő a gyorsítás, és a lejtő végén történő kismértékű lassítás időtartama is).

Üresben gurulva, alapjáraton

Teszt etapunk letudva, jöhetett az első rátankolás. Természetesen B-ből a közeli töltőállomásra, majd onnét a következő motorfékes etapra is drága benzint égetve közlekedtünk.

Egy MOL kút Pécsett, a Makai István úton

Még mielőtt rátérnénk, hogy mennyit is sikerült belepasszírozni a toroid tartályunkba, meg kell köszönnünk Balázs segítségét, aki folyamatosan segítette munkánkat a tankolások alkalmával. Egyrészt olyan kis mennyiségeket, mint amilyeneket tankoltunk, nem biztos, hogy nélküle ment volna, illetve a tesztek alkalmával igyekezett ugyanabban a ritmusban tankolni és megállítani a gáz útját, valamelyest szavatolva ezzel a pontosságot. Cikkünk végén látják majd, utólag megérdemelne még egy hátba veregetést is, olyan jól tette dolgát.

Köszi Balázs!

Tesztünk legpénzpazarlóbb részén voltunk túl, de így is csak 33 Ft-ot* kellett fizetnünk a kasszánál. A kiadott mennyiség 1,4 dl, ezt jó, ha megjegyzik.

A mennyiség nem érte el a minimálisan kiadhatót

* 2011. november 27-i ár

A Mecsek sokszor kiszámíthatatlan, a teszt kezdetéhez viszonyítva megromlottak a látási viszonyok. Úgy ítéltük meg, nincs a végeredményt érdemben befolyásoló romló tényező, ezért folytattuk az elkezdett pancserkodást.

Nagy fene köd volt

Motorfék üzem
Teljesen hasonló módon az üres fokozatban végrehajtott próbákhoz, a felgyorsítást követően szintén csak arra ügyeltünk, hogy egyenletes (70-80 km/h) sebességgel haladjunk lefelé a lejtőn.

Motorfékkel, 2000-es fordulaton

Fél órán belül sikerült lezavarni az újabb 5 x 2 km-t, ami, ha a benzines partra mászásokat is ide vesszük, 2 x 5 x 2 km-t jelentett. Lévén más dolgunk nem akadt, újra mehettünk rátankolni. Kíváncsian vártuk, kisebb mennyiség adódik-e az előbbi 1,4 dl értéknél, és ha igen, mennyivel. Ugye ezen múlik az injektorzárás igazolása/megcáfolása… Nézzük!

Konklúziók, következtetések

Ezt megúsztuk 20 Ft-ból – borravalóval :-)

Nos, pár 10 km autókázással sikerült bebizonyítani, hogy motorfék üzemben zárt állapotba kerülnek a gázinjektorok. De vajon…
- mindegyik hengerenként injektoros gázrendszerre igaz a fenti megállapítás?
- 0,8 dl autógáz ment volna el arra a néhány lejtmenetbeli pár száz méteres gyorsításra?
Válaszok:
- Arra a kérdésre, hogy mindegyik hengerenkénti injektoros gázrendszernél lezárnak-e az injektorok motorfék üzemben, könnyű a válasz: igen, lezárnak.
- Ami a 0,8 dl autógázt illeti: mivel mindkét tesztfázis esetében gyorsítással indultunk, vélhetően tényleg ott hasznosult ez a mennyiség. Ami miatt erről is meg szerettünk volna bizonyosodni, az az, hogy arányait tekintve kissé sokalltuk. 0,6 dl-rel elgurultunk volna alapjáraton 5 x kb. 1,8 km-t (9 km-t)?
Ezt csak úgy tudtuk igazolni, hogy alapjáraton hagytuk az autót 9 percig. Nézzék csak, mennyit tankoltunk rá?

9 km üresben, vagy 9 perc egyhelyben alapjáraton

Bezárult a kör: motorfék üzemben egyáltalán nem fogyasztott az autó, 0,8 dl ment el a gyorsításokra, és 0,6 dl az üresben való gurulásra.

Örök dilemma, hogy motorfékezzünk, vagy hagyjuk kigurulni az autót pl. egy kevésbé lejtős útszakaszon. Következő pancsertesztünkben annak próbálunk majd utánajárni, hogy motorfékkel, apró gázadásokkal megspékelve, vagy pedig üresben érdemes az ilyen útszakaszokon haladni. A gázpedál használatával összefüggő harmadik pancsertesztünkben a városi közlekedés során elérhető üzemanyag megtakarítási lehetőségekre fogunk fókuszálni.

Kedves olvasóinktól témajavaslatokat várunk jövőbeli pancsertesztjeinkhez az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. címre.

2012. április 8. (RN)