Mi lesz veled LPG? |
Mi lesz veled LPG? Jegyzet a jövedéki adó emeléséről… Hosszú cikk lesz, nem is lehet más — röviden erről a témáról csak felületesen lehetne írni. Bő 100 ezer járműtulajdonost érint közvetve Magyarország Kormányának – Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter által jegyzett – T/7953. számú törvényjavaslata. A 2012. június 10-én benyújtott javaslat az egészségügy többletforráshoz juttatása érdekében szükséges törvénymódosításokról, valamint egyéb törvények módosításáról szól. Minket most az LPG érdekel legjobban, de ha egy picit jobban utána megyünk a dolgoknak, rögtön kiderül egy „pontatlanság (?)” a javaslatban. Méghozzá az, hogy a 2003. évi CXXVII. törvény nem különbözteti meg az LPG-t az LNG-től (nézzük, hogy mire is vonatkozik a törvény: „cseppfolyósított szénhidrogénre, amelyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel”). Azért volt ez a kis kitérő, mert szépen halkan megtörténtek ennek a sokak által nem ismert – LNG – technológia bevezetésének kezdeti lépései (http://www.mgkke.hu/sajto.php), azonban a jogalkotó ezt most – vélhetően nem szándékosan, de – kenterbe veri… Keressük az okokat Vissza az LPG-re, mert ez az, ami legfőképpen izgatja manapság a fantáziánkat. Szóval mi vezethetett ide? Megoszlanak a vélemények, de mivel nincs terjedelmi korlát, le lehet írni mindent. Előre vetítjük, összeesküvés elmélet is feltűnik, mivel sajnos ma Magyarországon már semmit sem lehet kizárni… A hivatalos indoklás elsőre megmosolyogtató, aztán bicskanyitogató. Íme: „Az adómérték-emelés olyan termékekhez kötődik, melyek fogyasztása fokozott egészségkockázatot jelent, azaz a törvényjavaslat egyfelől az egészségügy számára többletforrást teremt, másfelől pedig a növekvő árak miatti fogyasztáscsökkenés révén enyhülhet az egészségügyi ellátórendszer leterheltsége.” Az LPG az egyik legkörnyezetbarátabb nagy tömegek számára elérhető alternatív üzemanyag, így erre nézve nem áll meg az indoklás. Ha ezen nem akadunk fenn, és elfogadjuk, hogy az LPG is áldozatul esett a jelenlegi állami „pénzbehajtósdinak”, már nem sok mindenen lehet vitatkozni. Sajnos nincs pontos kimutatás a kezünkben, de a híradásokból egyértelműen kiderült, nincs pénzük fenntartani autóikat – mást sem – a magyar átlagembereknek. Akinek 2 volt, 1 maradt, akinek 1 volt, gázosította (a példa miatt kicsit azért sarkítottunk!), vagy ritkábban használja. Összefoglalva: nem úgy fogy a benzin és a dízel üzemanyag, mint ahogyan azt a kormány elvárja. Ez egy természetes folyamat, hiszen 2009 tavaszán 250 Ft-ért lehetett 1 liter benzint vásárolni, manapság pedig tartósan 400 Ft fölötti az egységár. A benzin jövedéki adója 5-szöröse az autógázénak. Ez azt jelenti, hogy a benzinár felfelé kúszásából adódó fogyasztáscsökkenés mellett egy LPG-s átalakítás – arányait tekintve – úgyszintén jelentős bevételkiesést okoz(ott) — itt jegyezzük meg, hogy a CNG 2018-ig jövedéki adó mentességet élvez Magyarországon. Az átalakítások ütemére általánosságban mondhatjuk, hogy hektikus, de a hagyományos üzemanyagok sosem látott magasságokba szökő árai növelték az átalakítási kedvet. Nem szabad elmenni szó nélkül az átalakító műhelyek magatartása mellett sem, hiszen egyes műhelyek hihetetlen agresszív módon kezdtek ügyfélszerzésbe (frencsájz rendszerhez hasonló hálózatra kell gondolni), ami most visszaütni látszik. Egyáltalán nem túlzó, ha azt állítjuk, kishazánkban kb. 150 gázátalakítással foglalkozó cég működik. Minden kedves Olvasónk egyenként eldöntheti, hogy ez sok, vagy kevés, ám a mindenkori piac mondja rá az áment. Elérkeztünk az összeesküvés elmélethez. Furcsa, de ellen lobbi is közrejátszhatott a jövedéki adó emelése ötletének megszületésében. Nézzük csak, kinek jó a magyar államon kívül az LPG üzemanyag árának emelkedése:
Amíg a benzin és a dízel üzemanyagok eladhatók a jelenlegi, vagy még magasabb áron is, egyszerűen nem érdeke az olajipari társaságoknak az alternatív üzemanyagok felé nyitni. Nyilván ebben azért vastagon tetten érhető magyar sajátosság is. Az fő okokat kiveséztük, de ha Olvasóinknak lenne még ide vonatkozó információja, mindenképpen várjuk hozzászólások formájában. Nézzük a jelent és a közeljövőt Az egyik legnagyobb hazai gázautó átalakító műhely tájékoztatót adott ki a kormány tervezett intézkedése kapcsán. Ebben többek között elemzés is készült, már ami a jövedéki adó emelését illeti. Azért szerepel két változat az elemzésben, mert felröppentek olyan hírek is, hogy összességében duplájára szerette volna emelni a kormány a jövedéki adót, ám a kommunikációba hiba csúszott (nem is csak ez az egy — ld. fentebb az LNG-t). Mi most arra vállalkoztunk, hogy mind az átalakítás gondolatával kacérkodók, mind pedig a már LPG-s gázautókat használók számára konkrét élő példával szemléltessük az okozatokat. Tesszük ezt azért, mert a gázautósokat a kormány bejelentése majdhogynem sokkolta, és sokak olyan véleményt alkottak, mely szerint a magyar gázautózásnak egyértelműen befellegzett. Sem a felhasználók által, sem pedig egyéb médiákban nem volt fellelhető hivatkozás számításokhoz, amely alapján közölték véleményüket. Így nyilatkozni azonban ilyen komoly témában több mint könnyelműség. A mi saját példánk összeállításához nagyon jól jött az Olvasóink által eddig elkészített több tucat gázautó értékelés. Az Önök által megosztott tapasztalatok szerint az 1.2–1.6-os Otto-motorral rendelkező járművek átlagosan 15%-kal fogyasztanak többet LPG-ből, mint benzinből. A nagyobb köbcentis autók (2.0-4.0 motorok) még szerényebb, átlag 12%-os többletfogyasztást mutatnak. Az eddigiekből következően, ha számításainkhoz a 15%-os többletfogyasztást vesszük alapul, nem hibázhatunk nagyot, ugyanis a már felsorolt lökettérfogatú járművekből alakítanak át legtöbbet. Ami az LPG egységárát illeti, a napokban csökkent bruttó 10 Ft-tal. A holtankoljak.hu adataiból kiindulva, 204-272 Ft között szór az autógáz literenkénti ára. A számításokhoz 235 Ft-os egységárat választottunk. Futásteljesítmény: aki gázautót használ, évente általában 10.000-20.000 km között használja autóját. Van persze, aki többet, de ritka, aki 10.000 km alatt. A számításokhoz 15.000 km-es éves futást társítottunk. Beszerelési ár: viszonylag nagy a szórás. Járműtípustól, gázrendszertől, műhelytől, sorozatengedélytől, extra igényektől és járulékos költségek nagyságától függ. Mivel keresletcsökkenés mutatkozott az elmúlt 2-3 hónapban, némileg csökkentek a beszerelési árak is, így ha 230.000 Ft-tal számolunk, nem lövünk nagyon mellé (minőségi, 1.2-1.6-os Otto-motoros autóhoz való, 4 hengeres, hengerenkénti befecskendezős gázrendszer). 2012. július közepe – a jelen Beszerelési díj (Ft): 230.000 2013. január 1. – az első emelés Az autógáz jövedéki adójának első emelése bruttó 16,73 Ft-ot jelent. Azt előre nem tudni, hogyan alakulnak majd az üzemanyag árak, de vélhetően felfelé mozognak majd. Mi 5 %-ot veszünk most alapul. Minden mást változatlanul hagytunk. Beszerelési díj (Ft): 230.000 Ez azt jelenti, hogy km-enként 1 Ft-tal csökken a gázautó megtakarítása, ami azt kell, hogy mondjuk, egyáltalán nem eget rengető mérték. Ha azonban a példánknál maradva azt vesszük, hogy 15.000 km-t fut évente járművünk, ez bizony 15.000 Ft mínuszt jelent (kb. egy kötelező gázszerviz ára). Összességében azonban még mindig komoly, 30%-os megtakarítást eredményez a gázüzem a benzinüzemhez képest. 2013. május 1. – a második emelés Mivel még nem világos, hogy a beígért két lépcsős (50-50 %-os) adóemelés hogyan fog történni, két lehetséges forgatókönyv létezik. Az első variáció szerint a jelenlegi jövedéki adó tartalom először 50%-kal emelkedik, majd öt hónappal később, a jelenlegi (most érvényben lévő) adótartalomnak újabb 50%-al történő adóemeléssel fejeződik be. A másik lehetőség feltételezi, hogy a második emelés az első, már megemelt adótartalmat emelné további 50%-kal. Autógázos berkekben terjedő pletykák szerint az utóbbi változat a kevésbé várható. Tehát a második emelés is bruttó 16,73 Ft-ot jelent majd (ez jó hír!). Azt előre ugyancsak nem tudni, hogyan alakulnak majd az üzemanyag árak, de vélhetően felfelé mozognak majd. Mi 4 %-ot veszünk most alapul. Minden mást változatlanul hagyunk. Beszerelési díj (Ft): 230.000 Ez most azt jelenti, hogy km-enként újabb 1 Ft-tal csökken a gázautó megtakarítása, ami azt kell, hogy mondjuk, ugyancsak nem egy eget rengető mérték. Előző számításunk hasonlatához visszakanyarodva azonban, ha 15.000 km-t fut évente járművünk, ez bizony összességében már 30.000 Ft mínuszt jelent a második jövedéki adó emelést követő időszakban a kiinduláshoz képest. Azonban, ha a százalékos arányt firtatjuk, még mindig komoly, 26%-os megtakarítást eredményez a gázüzem a benzinüzemhez képest. Hümm-hümm, akkor most mi van? Bevalljuk, hogy fentebb azért adtunk okot a hümmögésre a gázautósoknak. Arról van szó ugyanis, hogy legutóbbi számításunk is 26%-os megtakarítást mutatott ki, ami magyarázatra, illetve korrekcióra szorul a gázüzem karbantartásával. Az tűnik logikusnak, ha 2 évre számolunk megtakarítást és karbantartási költségeket, mert ez egy vizsgaciklussal egyenlő (új autóknál 4 év a vizsgaciklus, azonban döntően 4 évnél idősebb autókba kerül(t) LPG rendszer). Most olyasmik következnek, amiket összeszedetten, beárazva nem igen lehet sehol sem megtalálni. Nézzük hát... Még mindig a példánknál maradva, a megtérüléssel most nem foglalkozva, csupán a teljes megtakarítás mértékét szem előtt tartva folytatjuk számításunkat. 2 év alatt a jármű 30.000 km-t tesz meg. A jövedéki adóemelésekhez igazodva számíthatnánk lépcsőzetesen is a megtakarítást, de minket, gázautósokat az érdekel, hogy mi lesz 2013. május 1. után. Fenti utolsó számításunk szerint 8,8 Ft a km-enkénti megtakarítás; így 30.000 km alatt 264.000 Ft marad a pénztárcában. Ebből az összegből kell levonnunk a technológia benzinfogyasztását, a karbantartások, a kötelező szerviz, a műszaki vizsga előtti gázbiztonsági szemle és az avulás költségeit. Költségek márpedig vannak Az LPG-s járművek alap esetben benzinnel indulnak és egy bizonyos motorhőmérséklet elérésig azzal is üzemelnek (a gázreduktort fel kell fűteni, mielőtt üzembe lép). Meleg motor indulásakor is elhasznál egy minimális mennyiségű benzint az autógázos jármű, de egyes gázrendszerekhez már elérhető olyan szoftver, ami pillanatok alatt átkapcsol LPG-s hajtásra meleg indítások alkalmával. Jót tesz olykor a benzin injektoroknak, ha meg-meg járatjuk őket. Felhasználói tapasztalatok szerint évente, fél évente ildomos 50-100 km-t csak benzinnel használni a gázos autót. Ha összegezzük a benzinfelhasználást, kb. 0,5 liter/100 km-es értéket kapunk, ami 2 év alatt 150 literre adódik. Ebből az derül ki, hogy kb. 2.000 km-t benzinnel autózunk a 2 év alatt. Magyarán pontosítható eddigi számításunk: 30.000 km helyett 28.000 km-t autózunk LPG-vel, 2.000 km-t benzinnel. Így helyes, így pontos. A megtakarítás így már "csak" (8,8 Ft/km x 28.000 km) 246.400 Ft. LPG-s járműben ajánlott az egy pólusú gyújtógyertya. Ennek költsége általában nem nagyobb, mint a jármű gyári előírású gyertyájának alkalmazása, azonban míg a benzines járművekben átlagosan 60.000 km-es intervallumonként szükséges gyertyacserét elvégezni, az autógázt égető motorokban ez kb. a fele. Egy négy hengeres autónál kb. 6.000 Ft-ról beszélhetünk szolid munkadíjjal együtt. 20.000 km-enként előírás szerint kötelező gázszervizre és gázszűrő cserére kell vinni a járművet. Ennek összes költsége kb. 10.000 Ft. Ha benzinnel járnánk, ez ugye nem lenne Műszaki vizsga előtt gázbiztonsági szemlére kell vinni az LPG rendszerű járművet. Ennek költsége műhelyenként eltérő, de átlagára kb. 5.000 Ft. A műszaki vizsga nem drágább a benzines járművekhez képest, így ez plusz kiadást már nem ró a gázautósokra. Avulás. Nem egyszerű kérdés, de azért próbálkozzunk meg vele. Szóval egy – a példánkban szereplő adatokkal rendelkező átlagos 1.2-1.6-os Ottó-motoros járműhez való teljes LPG szett (injektorok, reduktor, elektromos és gázvezetékek, gáztartály, betöltő, szintjelző, és különböző apró szerelékek) kiskereskedelmi ára 140.000 Ft. Van ennél jóval olcsóbb és drágább rendszer is, de egy elfogadható minőségű és garanciális feltételeket kínáló, tehát tartósnak ígérkező szett kiskereskedelmi ára valahol itt van. A szett különböző elemeit különböző időtartamra tervezték. Míg az elektromos és gázvezetékek akár 30 évig is kitartanak, az injektorok, reduktorok 100.000-150.000 km (példánkban 6-7 év) között jó eséllyel már felújításra, cserére szorulnak. A gáztartály érvényessége a gyártástól számítva 15 év, de a 10. évében nyomáspróbáztatni szükséges — így kaphat újabb 5 évet (mivel a gáztartályok dinamikus terhelésnek vannak kitéve a folyamatos töltés-ürítés következtében, szükséges időszakos felülvizsgálatuk.). Ismervén a gázrendszer egyes elemeinek árát, óvatos – alá – becsléssel évente kb. 7.000 Ft-os avulással is számolni kell. 2 évre vetítve 14.000 Ft-ról beszélhetünk. Az autógáz a benzinnél magasabb hőfokon ég el a motortérben, így fokozottabban terheli a motor alkatrészeit, mint amit a mérnökök a tervezési számításoknál figyelembe vettek. Jobb az óvatosság alapon a manuális kipufogó szelephézag állítású motoroknál kb. 30.000 km-enként javasolt a hézagellenőrzés. A hidrotőkés (automatikus szelephézag állítás) motoroknál maximum kompressziómérés javasolt, de a gázautó szerelő műhelyek zömének véleménye szerint még erre sincs szükség. Az eltérő működési mechanizmusú motorok ellenőrzése eltérő költségekkel jár. Míg egy egyszerű kompresszió mérés 2.000-3.000 Ft-tól már elérhető, a hézagellenőrzés 6.000-8.000 Ft-ba is belekerülhet. Ezeket az összegeket egyébként ne sajnáljuk, mert jóval nagyobb kiadásoktól menthetjük meg magunkat jó voltukból! Egy benzin, vagy dízel rendszerű jármű 2 év, 30.000 km alatt bizonyára legalább egy alkalommal betér egy szerelő műhelybe. A hiba oka, mértéke most lényegtelen, viszont LPG-s járművek rendszere kapcsán is feltételezhetjük, hogy 2 év alatt legalább egy alkalommal szükség lesz szervizelésre (szoftverfrissítés a gázkomputeren, gyári hibás alkatrészek cseréje, kontakthiba megszüntetése, technológiai fegyelem be nem tartása stb.). Erre az egy szervizlátogatásra szolid 5.000 Ft-ot állítottunk be. Összegezzük a 2 éves spór-kiadás egyenletet:
Összefoglalva, 30.000, jobban mondva 28.000 ténylegesen autógázzal megtett km alatt 199.400 Ft-ot takaríthatunk meg — ez km-enként: 7,1 Ft (8,8 Ft-ról a fenti költségek hatására 1,7 Ft-ot esett a km-enkénti megtakarítás). Ez egy újabb olyan érték, amivel minden korábbi számításunkat korrigálni kellene, ugyanis a megtérülési számításoknál egy kalkulátor sem veszi figyelembe a fentebb felsorolt költségelemeket. Egyébként nehéz is lenne, hiszen meg kellene alkotni egy olyan soktényezős egyenletet, mely a jármű specifikumain túl a fenti költségelemeket, az üzemanyagok árának várható alakulását és sok egyéb mást is figyelembe vesz. Visszatérve a neves átalakító műhely által fentebb közölt tájékoztatójára, meg kell említenünk, hogy erősen elfogult és marketing ízű. Azonban javukra legyen írva, hogy vélhetően a felhasználói oldal hangos – valljuk meg, némiképpen jogtalan – jajveszékelésére megnyugtatólag szánták. Felhasználók - Átalakító műhelyek: 1-1. Egyébiránt számításunkból kiderült, hogy kb. fél úton van az igazság! Mi lesz veled LPG? Elemezzük a következményeket. A cikkből egyértelműen az derült ki, hogy koránt sem érdemes temetni az autógázos közlekedést. Nincs ráfizetés, nincs 0 megtakarítás, nincs 5-6 éves megtérülés. Tisztában kell lenni a realitásokkal, és a szerint kell cselekedni. A jövedéki adó kétlépcsős emelése ellenére is abszolút meg fogja érni benzin-LPG kettős üzeműre átalakítani a járműveket. Sőt, minél hamarabb tesszük, annál jobban járunk! A már meglévő LPG-s járművek üzemeltetésben majdan bekövetkező változások pedig egyáltalán nem drámaiak. Nyilván egy éve előre nem lehet látni, de ha józanul átgondoljuk, ma Magyarországon még mindig autógázzal a legolcsóbb komoly kompromisszumok nélkül közlekedni. Ha pedig a jelenlegi Nyugat-európai benzin árakra gondolunk, az idő előre haladtával könnyen szétnyílhat az benzin és az autógáz árollója. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a környező országokhoz képest eleve drágának számító „magyar” autógáz ára emelkedik majd meg, így reális esélye egy időben közeli újabb emelésnek gyakorlatilag nulla!Kedves olvasóinknak mi azt javasoljuk, ne kedvetlenedjenek el, hanem továbbra is élvezzék a gázautózás által nyújtotta előnyöket – merthogy vannak és lesznek is –, egyben óvják környezetüket! Segítünk, élénkítünk Mind felhasználóink, mind a műhelyek előnyére szolgál, hogy oldalunkon üzemelő KUPON programunkat átalakítjuk. Ez annyit tesz, hogy visszavonásig egységesen 100 Ft-ért vásárolhatják meg az átalakítási KUPONOKAT. Ezekkel a kedvezményes átalakítási KUPONOKKAL műhelytől függően jellemzően 5000–10.000 Ft közötti megtakarítás érhető el, és ha figyelembe vesszük a műhelyek által kínált viszonylag nyomott átalakítási árakat, már 20.000-30.000 Ft-os megtakarítás is elképzelhető. Pécs, 2012. július 18. Üdvözlettel: Rőczei Norbert Források: wikipedia.org - net.jogtar.hu - www.mgkke.hu - www.alternativenergia.hu - www.holtankoljak.hu |