|
|
A városi környezet levegőjének károsításáért 90%-ban a belsőégésű motorok a felelősek. A káros anyagok kb. 60%-át teszik ki NOX-gázok (a nitrogén különféle oxidjai), melyek a rákos megbetegedést is okozhatnak. Az ólommentes benzinek bevezetése ugyan javított a helyzeten, de továbbra is törekedni kell a lehető legtisztább üzemanyagok elterjesztésére és használatára. A fosszilis üzemanyagok közül a metán a legtisztább, mivel tökéletes elégetésekor gyakorlatilag ugyanaz jut a légkörbe, mint amit mi emberek kilélegzünk: vízpára és széndioxid. Az LPG autógáz elégetésekor is sokkal kevesebb károsító anyag kerül a levegőbe, mint a hagyományos üzemanyagok (benzin, dízel, kerozin) használatakor, de pl. a CNG 90%-a (!) metán.
|
Az LPG jóval környezetkímélőbb módon ég el, mint a benzin, mivel a NOX nitrogénmonoxid-összetevő a kipufogógázban csak mintegy 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid (CO2)-kibocsátása is mintegy 15%-kal alacsonyabb, valamint az elégetlen szénhidrogén is csak mintegy fele a benzinüzemnek. Szénmonoxid-értéke nullának vehető. Emellett az LPG-égéstermékek, kémiailag kedvezőbb összetételük miatt alacsonyabb gépjármű katalizátorhőmérséklet mellett is semlegesíthetők, ezáltal a gázmeghajtású motorok a katalizátort kímélik. Mind e mellett ne feledjük az egyik legfontosabb tényezőt, nevezetesen, hogy gyakorlatilag nincs szilárdrészecske-kibocsátás!
|
 |
Ami a dízel-gáz motorokat illeti, ha a jármű csak dízel üzemanyaggal fut, a motor a dízel üzemanyag kb. 75-85%-át égeti el. A hozzáadott gáznak köszönhetően a tökéletesebb égés miatt a jármű már a dízel üzemanyag kb. 95-99%-át elégeti el, így napjaink legfontosabb környezetszennyezési problémája a szállópor csaknem eltűnik. A tökéleteshez közeli égés folytán a lerakódás is csekély lesz az égéstérben, ami végső soron a tisztább kenőolajjal észlelhető és mérhető le, az egyes olajcserék alkalmával. Gázrendszer használatával kb. 20-35%-ot csökken a járművek gázolaj fogyasztása, ami ugyancsak jelentős környezetvédelmi előnyt jelent, nem beszélve a koromképződés mértékének jelentős csökkenéséről.
|
Általános értelemben véve igaz, hogy a kettős üzemű járművek olajcsere periódusa megnövelhető. Ennek oka, hogy a gáz üzemanyag kevesebb szilárd részecskét és szennyező anyagot tartalmaz mint a hagyományos üzemanyagok, tehát tovább marad tiszta tőle az olaj. Mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú, szemben a benzinnel, mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajat.
|
 |
A fent leírtak értelmében tehát a benzin-gáz és dízel-gáz üzemű gépjárművek tulajdonosai tettekkel is a környezetvédelem mellé állnak, illetőleg az átalakítás gondolatával foglalkozók számára pedig komoly hajtóerőt képviselhet a környezet védelme.
Share
|