Pancserteszt — Csak okosan a gázpedállal (a lejtő) |
Bevezető Három részes ún. pancserteszt-sorozat segítségével próbáljuk bemutatni, hogy a mai vészterhes időkben miképpen spórolhatunk meg némi aprót. Úgy gondoljuk, hogy e téren a standard vezetéstechnikai gyakorlatokat már-már mindenki ismeri, elsajátította, sőt talán tökélyre is fejlesztette. Ilyenek pl.: megfelelő abroncsnyomás-értékek, felesleges súlyok eltávolítása a járműből, alkalmazkodás a forgalom ritmusához, felesleges gyorsítások nélkülözése, esetenként motorfék üzem használata. Kizárólag megszállottaknak (saját felelősségre): visszapillantó tükrök behajtása, ablaktörlők leszerelése, ültetés, hűtőmaszk és padlómez leburkolása. A magas üzemanyagárakon kívül volt még más is, ami ihletet jelentett eme cikk megírásához. Több gázautós fórumon is találkozhattunk már azzal a triviálisnak tűnő kérdéssel, miszerint: motorfék üzemben tényleg lezárnak a gázinjektorok? Nos, mi megnéztük, mi is történik abban az esetben, ha nem „rugdossuk” a gázpedált. Előkészületek A teszt: motorfék, kontra üresjárat – a lejtő
Mivel megvolt az útvonal, már csak tele kellett tankolni a gáztartályt, és ügyelni kellett a gyakorlatok kivitelezésénél a pontosságra. Nem véletlen a többes szám, mivel bár pancsertesztre készültünk, azért az egy mérés, nem mérés elvét szem előtt tartottuk.
Szóval öt-öt alkalommal gurultunk le a lejtőn motorfékkel, majd a nélkül üresben. 2 km-es szakasszal számolva csak azért nem 10-10 km-t tettük meg egy-egy üzemmódban, mert az A pontból való induláskor, minden esetben felgyorsítottunk 75 km/h-ra. B pontot elérve azonnal benzinüzemre váltottunk és felfelé az emelkedőn is benzinnel haladtunk. Üres fokozat
Teszt etapunk letudva, jöhetett az első rátankolás. Természetesen B-ből a közeli töltőállomásra, majd onnét a következő motorfékes etapra is drága benzint égetve közlekedtünk.
Még mielőtt rátérnénk, hogy mennyit is sikerült belepasszírozni a toroid tartályunkba, meg kell köszönnünk Balázs segítségét, aki folyamatosan segítette munkánkat a tankolások alkalmával. Egyrészt olyan kis mennyiségeket, mint amilyeneket tankoltunk, nem biztos, hogy nélküle ment volna, illetve a tesztek alkalmával igyekezett ugyanabban a ritmusban tankolni és megállítani a gáz útját, valamelyest szavatolva ezzel a pontosságot. Cikkünk végén látják majd, utólag megérdemelne még egy hátba veregetést is, olyan jól tette dolgát.
Tesztünk legpénzpazarlóbb részén voltunk túl, de így is csak 33 Ft-ot* kellett fizetnünk a kasszánál. A kiadott mennyiség 1,4 dl, ezt jó, ha megjegyzik.
* 2011. november 27-i ár
Motorfék üzem
Fél órán belül sikerült lezavarni az újabb 5 x 2 km-t, ami, ha a benzines partra mászásokat is ide vesszük, 2 x 5 x 2 km-t jelentett. Lévén más dolgunk nem akadt, újra mehettünk rátankolni. Kíváncsian vártuk, kisebb mennyiség adódik-e az előbbi 1,4 dl értéknél, és ha igen, mennyivel. Ugye ezen múlik az injektorzárás igazolása/megcáfolása… Nézzük! Konklúziók, következtetések
Nos, pár 10 km autókázással sikerült bebizonyítani, hogy motorfék üzemben zárt állapotba kerülnek a gázinjektorok. De vajon…
Bezárult a kör: motorfék üzemben egyáltalán nem fogyasztott az autó, 0,8 dl ment el a gyorsításokra, és 0,6 dl az üresben való gurulásra. Örök dilemma, hogy motorfékezzünk, vagy hagyjuk kigurulni az autót pl. egy kevésbé lejtős útszakaszon. Következő pancsertesztünkben annak próbálunk majd utánajárni, hogy motorfékkel, apró gázadásokkal megspékelve, vagy pedig üresben érdemes az ilyen útszakaszokon haladni. A gázpedál használatával összefüggő harmadik pancsertesztünkben a városi közlekedés során elérhető üzemanyag megtakarítási lehetőségekre fogunk fókuszálni. Kedves olvasóinktól témajavaslatokat várunk jövőbeli pancsertesztjeinkhez az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. címre. 2012. április 8. (RN) |